Turizm sektörünün haber kaynağı Turizm Haber Merkezi'nin haberine göre yurt dışı menşeli kartların ülkemizde ödeme yapabilmesine ve ülkeye döviz girdisi almaya teknolojisiyle destek sunan Mastercard Türkiye'de ve Türkiye'ye en çok turist gönderen ülkelerde gerçekleştirilen yabancı kartlı POS harcamalarını baz alarak 2023 yılına ait güncel turizm raporunu yayımladı.
Mastercard tarafından açıklanan verilere göre Türkiye'de yabancı menşeli kartlarla yapılan işlemlerde 2023 yılında 2022 yılına kıyasla adet bazında yıllık yüzde 12, ciro bazında ise yüzde 63'lük bir büyüme olurken turist sayısında ise yıllık yüzde 15'lik bir büyüme yaşandı. Kartlı turizm harcaması işlem hacmi ve işlem sayısında lokomotif ödeme yöntemi banka kartı oldu ve işlem adedi bazında yüzde 67 banka kartı ve yüzde 33 kredi kartı kullanıldı.
Kartlı turizm harcaması işlemlerinde geçen yıla kıyasla market harcamalarının artış trendi devam ederken, yabancıların Antalya'da yaptığı harcamaların büyüme hızı diğer illerin önüne geçerken kartlı turizim harcaması işlemlerinde şehir bazlı ciro dağılım sırasıyla İstanbul'da yüzde 46, Antalya'da yüzde 20, Muğla'da yüzde 9, İzmir'de yüzde 4, Aydın'da yüzde2 ve diğer illerde yüzde 19 şeklinde oldu. Sektör bazlı ciro dağılımı ise mücevherat ve duty free/deri ürünler yüzde 20, giyim yüzde 17, otel yüzde 15, restoran yüzde12, market yüzde 8 ve diğerleri yüzde 27 olarak gerçekleşti.
Yabancıların en çok harcama yaptığı beş şehirden biri olan Muğla’da yabancılar en çok otel harcamaları yaparken diğer illerdeki lokomotif mücevherat, duty free, deri ürünleri oldu. Türkiye'de harcama yapılan bireysel yabancı kartların ülke bazlı dağılımı ele alındığında, İngiltere menşeli kartlar ciroda zirvedeki yerini korurken ciro bazlı yıllık en büyük beş ülke sırasıyla İngiltere'de yüzde 46, Almanya'da yüzde 19, Amerika'da yüzde 13, Hollanda'da yüzde 5 ve Suudi Arabistan'da yüzde 5 oldu.
Türkiye'de en çok harcamayı yapan yabancıların Türkiye'deki çeyrek spesifik harcama alışkanlıklarında harcama yapılan sektörler genel olarak sağlık, mücevherat/duty free/deri ürünleri, restoran, giyim ve otel şeklinde olurken yabancıların diğer ülkelerde ilgi gösterdikleri sektörler ile Türkiye’de en çok harcama yaptıkları sektörlerin benzer olduğu ortaya çıktı. Araştırmaya göre yabancı turistlerin neredeyse yarısı Türkiye'ye en fazla ziyareti yüzde 42 oranla yılın üçüncü çeyreğinde gerçekleştiriyor.
İngilizler sırasıyla market, restoran giyim, Almanlar sırasıyla giyim, otel ve restoran, Amerikalılar sırasıyla otel, restoran ve market, Hollandalılar sırasıyla benzin, restoran ve giyim, Suudi Arabistanlılar ise mücevherat/duty free/deri ürünler, giyim ve otel alanında harcama yaptı. Almanya menşeli kartlarda hacim çoğunlukla debit kartlardan geçerken, ciro büyüklüğünde Antalya ve İstanbul, mücevherat/duty free/deri ürünleri ve giyim sektörlerleriyle ön plana çıktı.
Amerika menşeli kartlarda hacim çoğunlukla kredi kartlarından geçerken, yüzde 65 ile ciroda en büyük payı alan İstanbul’da mücevherat/duty free/deri ürünleri ve otel yoğun talep gördü. Suudi Arabistan menşeli kartlarda hacmin büyük kısmı kredi kartlarından geçerken giyim, otel ve restoran sektörleri yoğun talep gördü.