Yeni e-ticaret yasası aleyhinde haber yapılması için bazı medya kuruluşlarına para verdiği iddialarıyla ayrıca kişisel verileri pazarladığı skandalı ile gündeme gelen trendyol hakkında 2021'de başlatmış olduğu soruşturmayı sonuçlandıran Rekabet Kurumu, firmanın e-pazaryerindeki hakim durumunu, rekabete aykırı olarak kullandığı ve algoritmaya müdahale ederek, pazaryerinde satış yapan üçüncü taraf satıcıların verilerini kullanarak kendi perakende faaliyetine haksız olarak avantaj sağladığını tespit etti.
Bu doğrultuda firmanın eylemlerinin, rakiplerinin faaliyetlerini zorlaştırıcı nitelikte olduğuna ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 6. maddesini ihlal ettiğine hükmeden Rekabet Kurumu’ndan yapılan açıklamada bu nedenlerle Türkiye’de DSM Grup Danışmanlık adı altında faaliyet gösteren Trendyol’a 61 milyon 342 bin 847 TL para cezası uygulandığı belirtildi.
Algoritma müdahaleleri için tedbir alınmasına hükmedildi
Kararda ayrıca, Trendyol’un, kendisine ait pazaryeri (www.trendyol.com) üzerinden yürüttüğü perakende faaliyetine ilişkin özel markalı ürünlerine (Private Label) rakiplerine kıyasla avantaj sağlayacak nitelikte algoritma ve kodlama aracılığıyla yapılan müdahalelerden kaçınmasına, pazaryeri faaliyetinden elde edilen ve üretilen/türetilen her türlü verinin, perakende faaliyetine ilişkin özel markalı ürünler (Private Label) için kullanımından kaçınması ve bunu teminen gerekli her türlü teknik, idari ve organizasyonel tedbirleri almasına hükmedildi.
Yerli firmaları korumayı ve e-ticaret sektöründe rekabetin sağlanmasını hedefleyen e-ticaret yasasının Meclis’teki görüşmeleri sırasında CHP, yasayı desteklemiş Grup Başkanvekili Engin Altay da hazırlanan yasadan dolayı Ticaret Bakanı Mehmet Muş’u tebrik etmişti. Ancak, CHP’nin daha sonra yasanın iptali için Anayasa Mahkemesi’ne (AYM) başvuruda bulunması iktidarın tepkisine neden olmuştu. AYM, geçtiğimiz günlerde verdiği kararla CHP’nin başvurusunu reddetmişti.